.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زباله، هديه گردشگران به ماسوله

رودخانه ماسوله از بالادست کوه‌های اطراف این شهر تاریخی جاری می‌شود و پس از عبور از کنار ماسوله راهی فومن و شالیزارهای اطراف آن می‌شود. دور ریز زباله همواره در شهر ماسوله از مشکلات شهرداری بوده و طی چند ماه گذشته، محل جدید زباله‌های این شهر تاریخی، کنار رودخانه بوده است.
اما ریختن زباله در کنار رودخانه ابتکارنه چندان تازه ای از سوی شهرداری بود که منجر به مشکلات زیست محیطی شد.
محل زباله‌های ماسوله، 500 متر پایین‌تر از شهر تاریخی و در کنار رودخانه است. این رودخانه اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کشاورزان و شالیکاران پایین‌دست دارد آب اين رودخانه به فومن منتهی می‌شود و از آنجا نیز به واسطه مسیر آب‌های زیرزمینی به تالاب انزلی می‌ریزد. این تالاب جزء تالاب‌های بین‌المللی است و آلودگی آن فجایع زیست محیطی دارد.
به گفته رئيس اداره محيط‌زيست فومن از آنجایی که ماسوله یکی از شهرهای گردشگری استان است، زباله يكي از ارمغان‌هاي مسافر براي شهر ماسوله است و درفصل مسافر زباله‌هاي توليدي ماسوله 2 تا 3 برابر مي شود كه اين ميزان پسمانده و عدم رعايت مسافرين در جمع‌آوري زباله‌هايشان كار مديريت زباله شهرماسوله را سخت كرده است. اما به تازگي زباله شهر ماسوله به مركز بازيافت گيلان منتفل مي‌شود كاري كه در صورت استمرار آن مي‌توان اميدوار بود كه طبيعت ماسوله دوباره نفس بكشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علي‌اصغر روشني رئيس اداره محيط‌زيست فومن در مورد وضعيت زباله شهر ماسوله مي‌گويد: طبق آماري كه شهرداري به اداره محيط‌زيست شهرستان فومن ارائه داده‌اند، شهر ماسوله با جمعيت 555 نفر جمعيت روزانه 500 كيلو زباله توليد مي‌كنند، كه در روزهاي اوج مراجعه گردشگر به اين شهر، ميزان زباله اين شهر به ميزان 700 تا 1000 كيلوگرم مي‌رسد كه بيش از 70 درصد اين زباله‌ها زباله خشك است.
او ادامه مي‌دهد: به جهت جايگاه بين‌المللي شهر ماسوله، زماني كه سايت دفن بهداشتي سراوان بسته شده، شهرداري ماسوله براي مدتي زباله‌هاي خود را در پائين دست شيب ماسوله و در كنار رودخانه ماسوله رود تخليه مي‌كرد كه متاسفانه شيرابه‌هاي زباله وارد آب رودخانه مذكور مي‌شد و همچنين بخشي از آن به آتش كشيده مي‌شد.
روشني اظهار داشت: با اين شرايط اداره حفاظت محيط‌زيست شكايتي را از شهرداري شهر ماسوله به مراجع قضايي به جهت رعايت نكردن قوانين مديريت پسماند ارائه داد.
او ادامه داد: به دنبال اين شكايت، شهرداري شهر ماسوله اين مطلب را با ستاد مديريت پسماند در ميان گذاشت و قرار بر اين شد كه زباله‌هاي ماسوله ، به كارخانه كمپوست گيلان كه در جاده لاكان رشت است منتقل شود.
روشني افزود: در حال حاضر شهرداري ماسوله، فعلا با توجه به حساسيت‌هاي موجود و شكايت اداره حفاظت محيط‌زيست زباله‌ها را به كارخانه كمپوست گيلان انتقال مي‌دهد. البته بايد اميدوار بود كه كارخانه كمپوست مذكور به پذيرش زباله‌هاي ماسوله ادامه دهد.
او تاكيد كرد: البته قراراست يك كارخانه بازيافت زباله در گوشلوندان توسط سرمايه‌گذاري بخش خصوصي براي بازيافت زباله‌هاي شهر ماسوله تاسيس شود البته هنوز اين امر محقق نشده است.
رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست فومن تصريح كرد: از تاريخ 20 شهريور زباله‌هاي ماسوله به كارخانه كمپوست گيلان منتقل مي‌شود. البته در مورد زباله‌هايي كه قبلا در كنار رودخانه تخليه شده نيز به شهرداري تاكيد شده است كه بقاياي زباله درمكان‌هاي دپوي نامناسب را حتما جمع‌آوري و توسط خاك پوشانده شود تا اين محل مجددا به وضعيت طبيعي قبل برگردد.
او تاكيد كرد: با توجه به جايگاه ويژه شهر ماسوله در صنعت گردشگري كشور، توجه به رعايت مسائل مديريت زباله اين شهر بسيار حائز اهميت است و بايد مورد توجه مديران استان و شهرستان قرار گيرد.
روشني ابراز اميدواري كرد: با توجه به پايان‌ فصل تابستان و كاهش سفرهاي تابستاني و كاهش حجم زباله شهر ماسوله و همچنين بارش نزولات آسماني و خودپالايي رودخانه مي‌توان اميدوار بود كه تا اواسط پائيز، وضعيت اين منطقه به حالت طبيعي برگردد و نفس دوباره‌اي بكشد.
او تاكيد كرد: متاسفانه بحران اصلي زباله در ماسوله، به خاطر عدم رعايت مسائل بهداشتي و زيست‌محيطي توسط مسافران است و بايد تلاش كرد تا سطح فرهنگ زيست‌محيطي مردم به جايي برسد كه هر كس خود را مسئول حفظ تميزي محلي كه درآن اقامت مي‌كند، بداند چون نمي‌توان براي هر مسافر يك مامور جهت جمع‌آوري زباله قرار داد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، ماسوله شهری تاریخی وثبت شده در فهرست میراث ملی است که به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده و گفته می‌شود ارزش ثبت در فهرست میراث جهانی دارد.
این درحالی است که علاوه بر مسائل محیطی زیستی، طی سال‌های گذشته، این شهر تاریخی دچار مشکلات زیادی از جمله تخریب خانه‌های تاریخی‌ بوده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.077 seconds.